dimarts, de juliol 31, 2012

Exercici físic, una medicina per a la ment

RECENTS INVESTIGACIONS DESTAQUEN ELS BENEFICIS PSICOLÒGICS D'EXERCITAR ,REDUEIX L'ESTRÈS I L'ANSIETAT,ALLEUJA LA DEPRESIÓ MILLORA LA CONCENTRACIÓ I L'APRENENTATGE, I PREVÉ LA PÈRDUA DE MEMÒRIA A LA VELLESA.

Quantes vegades hem sentit que l'exercici físic és bo per a la salut? De tan coneguda que és aquesta informació, sovint no la prenem molt seriosament. No obstant això, les noves troballes sobre l'efecte de l'exercici en la nostra salut, no només física sinó també psicològica, són sorprenents i encoratjadores. Les investigacions recents revelen que el moviment va molt més enllà d'ajudar-nos a baixar de pes o enfortir la nostra musculatura.
El american College Sports Medicine, una referència mundial en la investigació en medicina esportiva, equipara l'exercici físic a una medicina i reporta la seva utilitat en la prevenció i el tractament de més 40 enfermedade cròniques, entre elles la diabetis, les malalties cardiovasculars i la hipertensió arterial. En aquest sentit, un estudi realitzat a l'escola de Salut Pública de la Universitat de Harvard (EUA) va assenyalar qui, en els homes, practiques tres hores d'exercici vigorós a la setmana redueix en un 22% el risc de patir un atac cardíac.

Un dels investigadors més importants en l'àrea de l'exercici físic és el doctor Stephen Blair, de la Universitat de Carolina del sud (EUA). Els seus 30 anys d'investigacions indiquen que mitja hora d'exercici moderat, almenys cinc dies a la setmana, redueix a la meitat el risc de mortalitat. Si es practica encara més exercici, aquest risc disminueix entre un 10% i un 15% més. I fins i tot en les persones que no arriben a aquests nivells desitjables de l'activitat física, realitzar una mica d'exercici, encara que sigui poc, té certs beneficis com, per exemple, sobre la hipertensió. L'exercici és important a totes les edats, des de joves fins a ancians. Així, les persones grans que practiquen exercici per enfortir els músculs tenen menys probabilitats de perdre la mobilitats i de caure.

El doctor Blair ens convida a donar-nos compte de com la vida automatitzada de la nostra època ens condueix a moure'ns cada vegada menys: fins fa relativament poc, havíem d'aixecar-nos de la butaca per a canviar de canal de la televisió. Fins i tot les finestretes dels cotxes requerien, almenys, que moguéssim una mica el braç per pujar-les o baixar-les. Gastàvem més energia en cuinar un plat precuinat al microones. Caminàvem del nostre despatx al d'un company si necessitàvem parlar amb ell, mentre que avui li enviem un correu electrònic. Aquests petits canvis fan que deixem de cremar unes 200 calories diàries, segons els investigadors de la Clínica Mayo, el que pot ser un dels factors de l'actual "epidermia d'obesitat ".

El doctor Blair suggereix que ens tornem "enginyers" de la nostra vida per injectar activitat física deliberadament, fins i tot en situacions que no la requereixen: utilitzar les escales, caminar a la botiga en lloc d'anar amb cotxe, aixecar-se del sofà i caminar per casa mentre a la televisió s'emet la publicitat ... Aquestes petites dosis de moviment, encara que sembli mentida, es van acumulant. Com psicòloga, trobo fascinants les dades sobre la relació entre exercici i la salut mental. Un estudi realitzat per john sieverdes, de la Universitat de Carolina del Sud, va revelar que els símptomes de depressió disminuïen en augmentar el temps dedicat a activitats físiques recreatives però el més interessant és que aquest efecte positiu sobre el psicològic es donava fins i tot abans d'arribar al nivell d'exercici necessari per obtenir millores en la salut física. Un altre descobriment fascinant i molt recent és l'efectuat per Steve Blair i el doctor Riu Liu (2012) a partir de les dades obtingudes de 60.000 persones al llarg de gairebé 20 anys: el bon estat cardiorespiratori s'associa a un menor risc de morir per malaltia d'Alzheimer i per demència.

El psiquiatre John Ratey, professor de la Universitat de Harvard (EUA), s'ha dedicat a investigar els efectes de l'activitat física sobre la salut mental. Diu que l'exercici serà el millor secret de la psiquiatria en aquest segle, ja que ajuda a combatre la depressió, l'ansietat, l'estrès, els problemes d'atenció i l'envelliment. Ratey argumenta que el nostre cervell, com tot el nostre cos, ha evolucionat al llarg de milers d'anys perquè ens moguem. Els nostres avantpassats havien de córrer durant hores per caçar un animal, i el que no corria no menjava ... Moure no era difícil per als nostres avantpassats, ho feien automàticament de mantenir-nos actius físicament i ensenyar-als nens i joves.
El doctor Ratey ha estudiat l'impacte de l'exercici en algunes escoles, amb resultats sorprenents. Per exemple, a un grup d'alumnes de batxillerat amb dèficit d'atenció d'un institut de Chicago se'ls va manar fer exercici físic vigorós abans de les seves classes. Aquests estudiants van millorar en un 50% les seves qualificacions en lectura i comprensió. Els alumnes que s'exercitaven abans de la classe de matemàtiques millorar la seva capacitat de resoldre problemes un 20%, mentre que els que no feien exercici només la van millorar un 2%. I no només això, sinó que va disminuir l'absentisme i es van reduir els problemes de disciplina.

Impressionants són tambíen les troballes sobre l'exercici i la depressió: l'activitat aeròbica pot tenir efectes semblants a l'ús d'antidepressius. Els pacients que van fer exercic aeròbic diversos dies a la setmana tenien la mateixa reducció en els símptomes depressius que aquells a qui se'ls van receptar certs antidepressius. En alguns casos, els resultats no només són comparables sinó que els pacients que practiquen exercici tenen menys recaigudes.

Per explicar per què l'exercici té beneficis psicològics, Ratey assenyala que el moviment activa una sèrie de substàncies químiques en el cervell, anomenades neurotransmissors, com les endorfines, la norepinefrina, la dopamina i la serotonina. La norepinefrina té a veure amb l'estat d'ànim. La serotonina està també implicada en la regulació dels estats d'ànim i el control dels impulsos, i el combat els efectes de l'estrès, el mateix que les endorfines, que, a més, estan implicades en la tolerància al dolor i en els mecanismes de satisfacció.
L'activitat física permet que aquestes substàncies arribin nivells òptims i que ens sentim molt bé, el que exlicaría la "eurofia dels corredors", aquesta grata sensació que tenen els esportistes després de córrer una distància llarga. En el seu llibre Spark (2008), el doctor Ratey sintetitza que l'exercici és fonamental per a la bona salut de la ment. A més dels beneficis que hem enumerat, l'exercici físic pot ajudar en el tractament de les addiccions, ja que l'augment de la dopamina fa que el cervell se senti satisfet.

S'ha comprovat que els metges que fan exercici tendeixen a recomanar als seus pacients que facin exercici, més que aquells que no tenen aquest hàbit. Això és important, ja que els pacients tenen més del doble de probabilitats de fer exercici si l'hi recomana el seu metge que si ho aconsella una altra persona. Potser seria interessant que els psicòlegs féssim el mateix i recomanàrem més sovint l'exercici físic com a part de la teràpia. Perquè és una meravella saber que hi ha una cosa tan senzilla, barat i agradable com l'activitat física per augmentar el nostre benestar.
Publica un comentari a l'entrada

Dissenyes la vida que estimes

De vegades no és que estiguis tan lluny d'una vida viscuda amb plenitud. A vegades el que passa és que necessites reenfocar alguns peti...